.

Om Menighedsrådsvalget

Valgforsamling

Kom og stem til menighedsrådsvalget d. 17. september kl. 19
KOM OG STEM TIRSDAG den 17. september kl. 19.00, hvor der er valgforsamling i Præstegårdsladen i Græsted.

Valg til menighedsrådet i Græsted foregår ved en valgforsamling. Det kan minde om en generalforsamling, hvor alle folkekirkemedlemmer over 18 år kan møde op for at stemme eller selv stille op til valget.

For at stemme, skal du opfylde følgende krav:
- du skal være medlem af Folkekirken
- være fyldt 18 år
- bo i sognet
- eller have løst sognebånd

Hvis du selv har lyst til at stille op til menighedsrådet, er det også denne aften, du kommer og stiller med dit kandidatur.

Rådene vælges for en periode på 4 år. Vi håber at se mange fra Græsted i Præstegårdsladen, Græsted Hovedgade 6A, tirsdag d. 17. september kl. 19.00.

Dagsorden

Dagsorden for valgforsamlingen:

1. Velkomst ved valgbestyrelsen
  2. Valg af dirigent
  3. Formanden for menighedsrådet beskriver menighedsrådets opgaver, kompetencer og hidtidige arbejde.
  4. Opstilling af kandidater til menighedsrådet.
  5. Kandidaternes egen præsentation.
  6. Debat og mulighed for spørgsmål til kandidaterne.
  7. Gennemgang af afstemningsreglerne ved valgbestyrelsen.
  8. Skriftlig og hemmelig afstemning.
  9. Optælling af stemmer og annoncering af afstemningsresultatet ved valgbestyrelsen.
  10. Valg af stedfortrædere efter samme procedure.
  11. Valgbestyrelsen orienterer om resultatet af valgforsamlingen samt om muligheden for afstemningsvalg og fristen for at indlevere en kandidatliste.
  12. Eventuelt.

Vel mødt!

Hvad sker der på valgaftenen?
VALGFORSAMLING: Hvad er valgforsamling egentlig for en størrelse? Hvad kommer der til at foregå den aften, hvor det kommende menighedsråd bliver valgt? Kan du gøre din indflydelse gældende ved at stemme?

Denne video forklarer klart og tydeligt, hvad der er godt at vide inden du træder ind i Præstegårdsladen på Græsted Hovedgade 6A den 17. september kl. 19.00.

Se video her >>

Video: Tine Skat Matthiessen, Gilleleje Kirke

Video om Menighedsrådsvalg 2024

Se video om det kommende menighedsrådsvalg.
Her kan du se en video, der måske kan svare på nogle af de spørgsmål, du har.

I år – 2024 – er det valgår. Et vigtigt valg, for landets mange menighedsråd skal have fornyet deres mandat.

Se link:

Video: Sille Ahrendt

"I min Faders hus er der mange boliger."

Johannesevangeliet 14, vers 2